إبداء ببسم الله

IP

Friday, March 13, 2009

Cuti


Assalamualaikum...


Hari ni IPGM Kampus Sultan Abdul Halim menjadi sunyi kerana telah bermulanya cuti. Semua telah pulang bercuti di kampung masing-masing. Tapi, aku masih di sini, masih belum pulang ditemani oleh kesunyian. Aku balik lewat kerana malam ni masih berbaki satu hari untukmencukupkan sebulan kelas tuisyen yang aku ajar. Kelas Bahasa Arab dan pelajar aku adalah seorang murid tahun 2 berbangsa Cina. Murid aku adalah anak kepada pensyarah di tempat aku menuntut ini. Nama di Ng Qin Shen. Setakat ni aku baru ajar asas-asas sahaja. Mengenal huruf-huruf hijaiyyah. Ramai yang tertanya-tanya ada juga budak cina yang nak belajar Bahasa Arab ye. Memang ada. Bagi yang tak biasa dengar memang akan rasa pelik. Tapi bagi yang dah biasa memang diaorang tak rasa pelik.

Aku memang bersemangat nak ajar anak murid aku tu. Susah tu memang susah. Tapi aku merasa bertanggungjawab untuk mengajar dia jadi aku tetap berusaha untuk mengajar dia sampai pandai.

Dengan cara ni juga aku dapat meningkatkan kemahiran aku untuk mengajar nanti. Jadi, tidak rugi aku korbankan cuti beberapa hari untuk mendapat pengalaman yang akan aku guna untuk hari-hari yang seterusnya.

Malam ni cukuplah 8 kali untuk sebulan aku mengajar. Aku berjaya mengajar kesemua huruf hijaiyyah kepada muridku itu. Dia juga dapat mengenal kesemua huruf tersebut dengan baik. Tapi, bukan setakat ini sahaja usaha aku. Masih panjang lagi perjuangan yang perlu di lakukan. Banyak lagi yang perlu di sambung. Kelas itu akan disambung lagi 27 Mac ni. Untuk matlamat jangka panjang, aku ingin cuba berdakwah kepada mereka. Mungkin ini jalan hidayah yang Allah buka untuk mereka dan jalan dakwah yang Allah buka untuk aku.

Semoga berjaya, InsyaAllah..



Ng Qin Shen

No comments: