إبداء ببسم الله

IP

Thursday, March 12, 2009

Pengalaman?



Hari hari terakhir dia melaksanakan tugasan PBS di Sekolah Kebangsaan Tunku Ismail, Sungai Petani Kedah. Tapi kenapa sudah berakhir? Bukan ke perlu ada awalnya? Ini kerana blog ini belum wujud semasa dia memulakan tugasan PBS. Baik, kita teruskan. Walaupun hari ni adalah hari akhir, namun dia telah diberi tugas yang amat berat. Apakah tugas tu? Ceramah. Tajuk? Maulidur Rasul. Mungkin biasa bagi sesetengah orang. tapi, bagi dia ini adalah tugas yang amat mencabar sekali. Perlu berhadapan dengan dua kelompok audiens. Siapa mereka? Golongan guru dan satu lagi ialah pelajar. Jadi, apa yang mencabar di sini? Dia perlu menyesuaikan cara penyampaian untuk murid-murid sekolah rendah. Untuk kawan-kawan dia mungkin dia boleh memberi penyampaian yang sedikit elok. Dia ulangi,hanya sedikit elok. Kenapa? Sebab dia belum pernah memberi penyampaian awam, apatah lagi untuk dua golongan yang berbeza dalam satu masa.
Pada awalnya dia menolak kerana merasakan diri tidak layak. Tapi akhirnya dia menerima juga tanggungjawab tersebut. Kenapa? Kerana dia ingin belajar.
Yang penting di sini, dia bukan ingin menceritakan mengenai peribadi dia kerana pada awal-awal artikel lagi dia sudah menyatakan bukan nama yang dia ingin tonjolkan tapi ilmu yang ingin di kongsi bersama. Jadi , fokus utama yang dia ingin hidangkan di sini ialah, pengalaman. Melalui pengalaman inilah yang akan dia bawa ke dalam masyarakat apabila dia terjun ke dalam bidang pekerjaan nanti. hari ini, dia telah di dedahkan dengan cara bagaimana untuk menarik minat murid apabila memberi ceramah. Bukan hanya memberi maklumat, tetapi penceramah juga perlu pandai menarik minat audiens terutama kanak-kanak. Apa guna banyak maklumat yang di beri tetapi tidak sampai kepada pendengar kerana pendengar tidak memberi perhatian? Jawapan ada pada kita semua.
Terima kasih diucapkan kepada guru besar, pihak pentadbiran, ustaz-ustaz,ustazah-ustazah serta guru-guru SK Tunku Ismail yang telah banyak memberi tunjuk ajar kepada dia sepanjang dia berada di sekolah ini. Banyak pengalaman yang telah dia dapat walaupun hanya sekejap berada di sekolah.

No comments: