إبداء ببسم الله

IP

Thursday, March 12, 2009

Tinta Perkenalan

Ini bicara pertama saya. Bicara pengenalan diri. Tetapi jangan tersalah sangka tersilap duga, bukan diri saya yang mahu saya perkenalkan! Tidak mengapalah jika hidup di dunia sementara, nama saya tidak masyhur seantero dunia. Asal punya jasa buat bekalan bertemu yang Maha Esa, itu sudah berpada.

Lewat blog ini, saya ingin menukilkan sedikit ilmu buat tatapan. Bukankah Muhammad SAW merupakan rahmat buat seluruh umat sepanjang zaman? Justeru, ajaran yang disampaikan baginda itulah yang patut kita amalkan.

Sesuaikah ajaran Muhammad SAW untuk semua insan? Mengapa mahu menafikan? Kerana golongan yang mendalami kitab suci agama masing-masing pasti memperakukan. Dalam Injil Kristian, Muhammad SAW dikenali sebagai Paracletos, dalam Vedas dan Purana Hindu, baginda dikenali dengan Narashangsa, Antim Rishi, Kalki Avatar dan Ahamidi, dan dalam kitab agama Budha pula, gelaran baginda ialah Maitreya.

Anda pasti sudah mengetahui, Tinta itu apakah erti. Justeru, tidak perlulah saya menghuraikannya dengan penuh rinci. Al-Quran ada menyebutnya yang bererti:

Katakanlah (Wahai Muhammad): "Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis kalimah-kalimah Tuhanku. Walaupun Kami tambahkan lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan". (Al-Kahfi: 109)

Dunia akhir zaman kini menghadapi seribu satu macam tribulasi. Islam yang suatu ketika dahulu datang bersama Muhammad SAW dianggap dagang, kini berulang kembali. Ajaran Islam sudah tidak diamalkan lagi, manakala penegaknya sering diherdik dan dimaki, ditambah pihak musuh pula (Barat) sibuk mempromosi; ’Islam terrorist’ atau disebut di dalam bahasa Arab sebagai ’irhabi.’

Untuk mengembalikan kegemilangan itu, marilah kita berkongsi ilmu dan pengalaman. Saya masih baru dalam segala bidang. Tunjuk ajar anda amat saya harapkan. Semoga Islam gemilang di dunia dan sudah pasti Islamlah satu-satunya agama disisi Allah sebagaimana Firman Allah Taala yag bermaksud:

" Sesungguhnya agama di sisi Allah ialah Islam. Tidak berselisih orang-orang yang telah diberi Kitab kecuali setelah mereka memperolehi ilmu, kerana kedengkian diantara mereka. Barangsiapa ingkar terhadap ayat-ayat Allah, maka sesungguhnya, Allah sangat cepat perhitungan-Nya."

Andai anda punya pendapat mahu diutarakan, maka saya amat mengalu-alukan. Bak kata pepatah Melayu zaman berzaman, ”kecil tapak tangan, nyiru kami tadahkan.” Bukankah saya,anda dan kita semua bakal pencorak anak bangsa pada masa hadapan? Ilmu banyak tersemat di dada terpendam di minda, inilah gelanggang untuk dizahirkan.

Sekali lagi ingin saya nyatakan, saya adalah orang baru, seperti bayi yang tidak tahu apa-apa. Anda semua bagaikan guru dan penilai terhadap apa yang saya coretkan. Semoga blog ini akan menjadi blog yang ilmiah dan dapat memberi manfaat kepada semua.

Wallahua'lam...