إبداء ببسم الله

IP

Tuesday, May 19, 2009

Anak Kita dan Anak Mereka

Assalamualaikum...

Hari ni ana selesai menduduki 1 kertas ujian final untuk semester ni. Subjek hari ni ialah Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku. Apa kaitan tajuk yang ana post dgn subjek ana hari ni? Ada kaitannya...

Paper yang ana duduki hari ni membincangkan bagaimana guru ingin mengawal kelas dan menjadikan suasana pembelajaran menjadi kondusif serta kawalan disiplin bilik darjah. Subjek ni juga membincangkan mengenai murid-murid yang berkeperluan khas. Tapi, yang ana nak tekankan dalam artikel hari ni ialah mengenai disiplin murid-murid.

Baik...

Satu persoalan untuk di jawab...

Anak-anak anda, adik-adik anda ataupun anak-anak murid anda malas belajar? Ponteng sekolah? Suka ponteng kelas?

Berikut adalah paparan-paparan cerita anak-anak Palestin yang boleh diceritakan kepada mereka untuk dijadikan pengajaran...

Mahmoud (9 tahun) dari Beit Hanun, Gaza.

Sekolah dan kanak-kanak turut menjadi mangsa keganasan rejim Zionis dengan alasan mencari pejuang-pejuang Palestin. Sekoalh Mahmoud turut dirobohkan.

Jentolak dan kereta perisai yang meruntuhkan bangunan sekolah turut melepaskan tembakan ke arah sekolah dan kanak-kanak tersebut. Mujurlah kanak-kanak sekolah dikeluarkan terlebih dahulu dari bangunan sekolah.

Persoalannya, sekolah telah hancur dan musnah, bagaimana Mahmoud dan rakan-rakannya akan bersekolah? Jika mereka ingin bersekolah, ke mana mereka hendak pergi?

Sedangkan sekolah UNRWA yang terletak lebih kurang 20km daripada kawasan kem pelarian mereka. Adakah ini bermakna Mahmoud dan rakan-rakan terpaksa melupakan masa depan mereka?

Masalah ini ditangani apabila semua guru sanggup menjadikan rumah mereka sebagai kelas mengikuti mata pelajaran yang di ajar oleh guru tersebut. Contohnya, jika mereka mahu belajar Matematik, rumah cikgu Sa'id merupakan tempat untuk belajar Matematik. Jika mereka hendak belajar bahasa Inggeris, mereka akan ke rumah cikgu Hannan.

Bagi Mahmoud, suasana belajar seumpama ini amat menyeronokkan. Rejim Zionis mungkin dapat meruntuhkan bangunan-bangunan sekolah tetapi tidak dapat meruntuhkan semangat perjuangan dalam jiwa mereka. Pesanan pengetua sekoalh mereka:

"Kita sudah hilang segala-galanya, rumah, sekolah, kampung, tanah air dan juga harta. Tetapi kita tidak sekali-kali akan hilang jiwa dan akal. Mereka boleh menghancurkan segala-galanya, tetapi semangat jihad dan juga semangat juang dalam diri kamu semua sekali-kali tidak akan dapat mereka rampas. Lengkapkan diri kamu dengan pelajaran, insyaALLAH masa depan yang lebih cerah akan menjadi milik kita... itulah janji ALLAH!"


Hind (12 tahun) Tebing Barat.

Hind seorang murid sekolah rendah di Tebing Barat. Dia tidak terlepas dari kesulitan hidup disebabkan oleh tembok pemisah yang dibina. Sekolahnya terletak di sebelah dalam tembok, manakala rumahnya di luar kawasan tembok.

Sebelum tembok ini dibina, Hind akan berjalan kaki selama 20 minit untuk sampai ke sekolah bersama-sama rakan-rakannya. Dia tidak pernah lambat ke sekolah. Begitui juga dengan rakan-rakannya.

Itu adalah tabiat murid-murid Palestin. Kelewatan masuk kelas merupakan suatu yang mengaibkan bagi diri mereka dan keluarga mereka. Cikgu Jumanah pernah mengatakan:

"Jika kamu sengaja lambat hadir ke kelas, bermakna kamu melambatkan usaha kemerdekaan negara kita!"

Pernah ada rakan Hind yang terlambat ke kelas kerana ditahan dan diperiksa oleh tentera Zionis di jalan raya. Dia telah menangis sepanjang hari walaupun tidak dimarahi oleh guru kelasnya. Apabila dipujuk oleh gurunya, dia mengatakan:

"Saya tidak mahu kerana saya lambat, rakyat Palestin akan terus hidup merana dan dibunuh oleh Yahudi."

Mujurlah guru-guru di sekolah memahami dan ikhlas dalam mendidik anak-anak bangsa mereka. Bagi murid-murid yang lambat, guru-guru akan mengadakan kelas tambahan secara percuma.

Walaupun tanpa sebarang bayaran, mereka tetap gigih demi mendidik anak-anak mereka yang dahagakan ilmu dan bimbingan. Walaupun dihalang oleh tembok pemisah yang besar, anak-anak Palestin tidak pernah putus asa untuk pergi ke sekolah untuk menimba ilmu. Adakah anak-anak kita ataupun kita sendiri mempunyai semangat segigih ini? Tepuk dada tanyalah iman masing-masing.


Lou ay (10 tahun) Refah, Gaza.

Lou ay masih ingat, siren yang dipasang oleh para tentera rejim untuk memberi amaran kepada para penduduk agar meninggalkan rumah masing-masing. Ketika itu, Lou ay sedang menyiapkan kerja rumahnya. Ibunya sedang menyusukan adiknya. Manakala bapa Lou ay tiada di rumah menziarahi jiran mereka, Abu Samir yang cedera ditembak oleh tentera rejim.

Tentera rejim menendang pintu rumahnya dan menjerit menyuruh mereka keluar. Maki hamun dalam bahasa Arab dan bahasa Ibrani (Hebrew) menyulami jerkahan mereka. Lou ay, ibu dan adiknya bergegas meninggalkan rumah mereka dengan mencapai apa sahaja yang sempat.

Lou ay masih teringat ibunya menjerit, "beg sekolah kamu!, beg sekolah kamu!" Ketika mereka bergegas keluar sambil but salah seorang tentera Zionis hinggap di punggungnya dan juga di pinggang ibunya yang hampir-hampir membuatkan ibunya tersungkur.

Pada malam itu, dengan mata kepalanya sendiri, Lou ay menyaksikan rumahnya dan rumah-rumah jirannya yang lain telah dirobohkan. Sesekali terdengar bunyi tembakan di jalan besar. Komando al-Qassam yang datang untuk menghalau tentera-tentera Zionis.

Bunyi tembakan itu hanya seketika dan tidak dapat menghalang rumahnya daripada dirobohkan. malam itu, mereka terpaksa bermalam di jalan raya. Suasana sejuk menjadikan mereka kaku.

Mujurlah badan-badan kebajikan rakyat Palestin datang membantu mereka dan menempatkan mereka di pejabat-pejabat dan juga markaz-markaz mereka. Kata ibu Lou ay:

"Mereka ini orang HAMAS, sebab itu mereka membantu kita!"

Lou ay tahu. HAMAS berada dalam hati setiap anak-anak Palestin. Mereka adalah penyelamat dan juga pelindung sebenar rakyat Palestin. HAMAS banyak membantu rakyat Palestin. Mendidik anak-anak Palestin sepertinya. Yang lebih penting, dapat membunuh dan menentang para tentera rejim Zionis yang kejam dan zalim.

keesokan harinya, ayah dan ibu membawa Lou ay pergi ke puing-puing rumah mereka. Pesan ayah, urusan rumah serahkan kepada ayah. Nanti kita bina yang baru. Tetapi kamu cari beg sekolah dan buku-buku kamu. Hari ini kamu akan ke sekolah!

Di sekolah, tidak seorang pun jiran-jirannya yang ponteng. Semua hadir bersama-sama lou ay demi memperlengkapkan diri mereka dengan ilmu. Pesan Syeikh Maad, imam di salah sebuah masjid di kem mereka:

"Rumah di dunia ini boleh dirobohjan, tetapi rumah kita di syurga kekal selama-lamanya. Oleh itu, carilah jalan untuk membina rumah di syurga, bermula dengan mencari ilmu!"


*
Cerita ini ana ambik dari buku Peluru Lawan Batu: Konflik Palestin & Israel karangan Ustaz Maszlee Malik.

Berdasarkan cerita yang telah di kemukakan di atas, ana rasa banyak pengajaran yang kita perolehi. Bukan sahaja oleh murid-murid tetapi juga oleh ibubapa, guru dan masyarakat. Di negara kita kenapa masih ramai yang lena? Ini kerana disebabkan kita berada dalam zon yang selesa. Oleh itu, marilah sama-sama kita berubah kepada lebih baik. Kitalah penentu kejayaan dan kegemilangan masa depan Islam. Kita jugalah pencorak masa hadapan anak-anak kita.

Save Palestin!!!

No comments: